Bibliotekoznawstwo i Informacja Naukowa
Cel studiów:
Przekazanie uczestnikom współczesnej wiedzy z bibliotekoznawstwa, bibliotekarstwa i informacji naukowej. Podczas zajęć słuchacze zdobędą praktyczną umiejętność korzystania z systemów bibliotecznych (szczególnie SOWA); katalogowania w formacie MARC 21; wykorzystania internetu w pracy bibliotekarza – szczególnie wyszukiwania informacji w bazach danych, katalogach centralnych; tworzenia prezentacji multimedialnych itp. Ponadto zdobędą wiedzę na temat funkcjonowania i organizacji bibliotek szkolnych; prawa dot. bibliotek; wyszukiwania, selekcji i oceny informacji oraz jej użytkowników. Zapoznają się ze współczesną literaturą dla dzieci i młodzieży, poznają metodykę pracy nauczyciela – bibliotekarza oraz problemy wychowawcze współczesnej szkoły.
Adresaci/odbiorcy/uczestnicy:
Studia przeznaczone są dla absolwentów wyższych uczelni posiadających tytuł magistra oraz przygotowanie pedagogiczne. Przygotowują do pracy w bibliotekach szkolnych, bibliotekach placówek opiekuńczo wychowawczych oraz pedagogicznych. Dają absolwentom możliwość uzyskania niezbędnej wiedzy do pracy w tych placówkach.
Korzyści dla studentów:
Zdobycie teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat organizacji i funkcjonowania współczesnej biblioteki resortu edukacji narodowej. Uczestnicy studiów zdobędą niezbędne umiejętności pozwalające na zajmowanie stanowisk bibliotekarza w tego typu placówkach.
Uzyskiwane uprawnienia, kwalifikacje, dodatkowe certyfikaty:
Zaświadczenie o ukończeniu kursu „Katalogowanie w formacie MARC 21” organizowanego przez NUKAT.
Wykładowcy (sylwetki):
Zajęcia na studiach prowadzone są w nowoczesnej i aktywnej formie ćwiczeń i multimedialnych wykładów. Wykładowcy studiów dobrani są spośród pracowników naukowych WSG oraz współpracujących z uczelnią doświadczonych praktyków, pracowników bibliotek naukowych, pedagogicznych i szkolnych.
Program studiów:
1. Podstawy wiedzy o bibliotece
- Bibliotekarstwo a bibliotekoznawstwo, bibliologia i informatologia
- Biblioteka w przestrzeni informacyjnej
- Funkcje i zadania bibliotek
- Typologia bibliotek (naukowe, publiczne, szkolne i pedagogiczne, specjalne)
- Biblioteka w systemie kultury
2. Funkcje Biblioteki Narodowej w Polsce
- Rola i znaczenie Biblioteki Narodowej i jej miejsce w sieci bibliotecznej w Polsce
- Funkcje Biblioteki Narodowej
- Instytut Bibliograficzny
- Instytut Książki i Czytelnictwa
- Zasoby cyfrowe
- Cyfrowa wypożyczalnia międzybiblioteczna książek i czasopism naukowych Academica
3. Organizacja i zarządzanie biblioteką:
- Misja, wizja i strategia biblioteki
- Zarządzanie finansami i pozyskiwanie funduszy
- Zarządzanie zasobami ludzkimi w bibliotece
- Marketing biblioteczny
- Zawód i ramy kształcenia bibliotekarzy
- Etyka biblioteczna i informacyjna
4. Prawo w bibliotece
- Podstawowe dokumenty prawne regulujące funkcjonowanie bibliotek:
- dokumenty ogólnopaństwowe
- dokumenty resortu kultury
- dokumenty resortu oświaty
5. Gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie zbiorów:
- Gromadzenie zbiorów
- Selekcja zbiorów
- Zbiory specjalne
- Digitalizacja zbiorów bibliotecznych
- Biblioteki cyfrowe
- Ochrona i konserwacja zbiorów
- Udostępnianie zbiorów (zasady, formy, regulaminy biblioteczne)
6. Opracowanie zasobów bibliotecznych:
- Opis bibliograficzny dokumentów wg ISBD. Struktura rekordu bibliograficznego w formacie MARC 21
- Opis bibliograficzny obiektów cyfrowych
- Hasła wzorcowe opisu bibliograficznego
- Opracowanie rzeczowe zbiorów bibliotecznych
- Klasyfikacje biblioteczne i bibliograficzne
- Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna
- Język haseł przedmiotowych. Katalogowanie przedmiotowe
- Język Haseł Przedmiotowych Biblioteki Narodowej
- Język haseł przedmiotowych KABA
- Przyszłość języków informacyjnych
7. Format MARC21rekordu:
- Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla książki
- Format MARC 21 rekordu bibliograficznego dla dokumentu ciągłego
- Hasła osobowe, korporatywne i tytułowe :
- zasady sporządzania rekordów kartoteki haseł wzorcowych
8. Dostęp do informacji:
- Technologie informacyjne w bibliotece
- Nowe media w bibliotece
- Wyszukiwanie informacji w internecie
- Katalogi centralne
- Bazy danych
- Metody i narzędzia wyszukiwania informacji (systemy tradycyjne i elektroniczne)
- Wyszukiwanie w systemach online
- Struktura i organizacja baz danych
9. Wybrane systemy komputerowe dla bibliotek:
- Dostępne na rynku polskim systemy komputerowe
- Wymagania sprzętowe
- Procedury zakupu i instalacji
10. Rynek książki młodzieżowej i dziecięcej
- Rynek książki w Polsce i jego zmiany po 1989
- Struktura rynku książki dla dzieci
- Marketing (w szczególności promocja) książki
11. Literatura dla dzieci i młodzieży:
- Wyodrębnienie się literatury dziecięcej z całokształtu piśmiennictwa
- Rozwój psychofizyczny dziecka a dobór literatury
- Tabu literatury dziecięcej (strach, śmierć, polityka itd.)
- Szlagiery literatury dla dzieci i młodzieży
12. Metodyka pracy biblioteki szkolnej
13. Edukacja medialna:
- Istota, funkcje i klasyfikacja mediów
- Edukacja medialna:
- książka i prasa
- film
- radio
- telewizja
- gry komputerowe
- internet
- Media – specyficzne środowisko wychowawcze współczesnego człowieka
- Edukacja medialna a biblioteki
14. Biblioteka szkolna jako centrum edukacji regionalnej
- Zbiory regionalne
- Izby regionalne
- Imprezy regionalne
- Lekcje regionalizmu
15. Biblioterapia
- Podstawowe informacje o biblioterapii
- Definicje i rodzaje biblioterapii
- Ogólne zasady postępowania biblioterapeutycznego
- Biblioterapia wychowawcza
- Zasady prowadzenia biblioterapii dziecięcej
- Rozwój psychofizyczny dziecka a dobór literatury
- Grupowe zajęcia biblioterapeutyczne
- Biblioterapia w szkole
- Wykorzystanie gotowych scenariuszy
- Tworzenie własnych scenariuszy
16. Tworzenie prezentacji w PowerPoincie i w internecie
- Tworzenie prezentacji w PowerPoincie
- Tworzenie stron WWW i umieszczanie ich w internecie
17. Problemy wychowawcze we współczesnej szkole:
- Charakterystyka psychologiczna człowieka (procesy poznawcze, emocjonalnomotywacyjne, uczenie się), stres i frustracja
- Zaburzenia w zachowaniu, nieprzystosowanie, trudności wychowawcze
- Trudności wychowawcze a zaburzenia rozwoju
- Dzieci nerwicowe i nerwowe
- Dzieci zahamowane (z uwzględnieniem autyzmu)
- Dzieci Nadpobudliwe (z uwzględnieniem ADHD)
- Dzieci niedostosowane społecznie
- Przestępczość nieletnich
- Uzależnienia behawioralne, a uzależnienia od substancji psychoaktywnych
18. Zmiany w systemie edukacji
- Ewolucje systemu nauczania
- Związki polityki, gospodarki i demografii z reformowaniem oświaty
- Zmiany w polskim systemie oświaty
19. Podstawy pisania pracy dyplomowej
- Struktura pracy dyplomowej
- Studia literaturowe
- Aparat naukowy pracy (bibliografia załącznikowa, przypisy)
20. Wizyta w wybranej bibliotece
- Działalność biblioteki
- Organizacja biblioteki
- Zbiory biblioteki
21. Praktyka biblioteczna
- Zasady organizacji biblioteki i jej miejsce w sieci bibliotecznej w Polsce
- Gromadzenie, przechowywanie, ochrona, zabezpieczenia i konserwacja zbiorów
- Udostępnianie zbiorów
- Opracowanie zbiorów
Forma zaliczenia studiów:
- Test w wybranych zagadnień programowych
- Praca dyplomowa.
Czas trwania studiów:
- 350 godzin dydaktycznych (w tym 60 godz. praktyk).
- 3 semestry.
Kierunek realizowany w porozumieniu z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile