Edukacja i Rehabilitacja Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną i Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu
Cel studiów:
Przygotowanie słuchaczy do pracy z osobami z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami mowy, opóźnieniem rozwoju, zespołem kruchego chromosomu x, poprzez:
- klasyfikację i diagnozowanie osób ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną,
- właściwe komunikowanie się, dobór metod terapeutycznych, wykorzystywanych w pracy z osobami z autyzmem, zespołem Aspergera, zaburzeniami pokrewnymi oraz niepełnosprawnością intelektualną,
- stymulację zmysłów i integrację sensoryczną u osób ze spektrum autyzmu,
- zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z osobami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną.
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę umożliwiającą racjonalne programowanie i podejmowanie oddziaływań rewalidacyjnych w stosunku do osób ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną.
Adresaci:
Nauczyciele oraz osoby, które posiadają kwalifikacje do pracy w zawodzie nauczyciela, chcące uzyskać wiedzę i kwalifikacje niezbędne do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkołach i placówkach specjalnych.
Uzyskiwane uprawnienia:
Słuchacz uzyskuje kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami mowy, opóźnieniem rozwoju, zespołem kruchego chromosomu x, konieczne do realizacji programów edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.
Program studiów:
- Pedagogika specjalna
- Dydaktyka specjalna
- Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej
- Metodyka nauczania i wychowania osób niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Metodyka nauczania i wychowania osób niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim
- Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)
- Zaburzenia ze spektrum autyzmu – podstawy teoretyczne (przyczyny, specyfika rozwojowa)
- Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną (wybrane obszary pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną, m.in. niepełnosprawność intelektualna/choroby psychiczne, niepełnosprawność intelektualna/n.ruchowa, niepełnosprawność intelektualna/choroba psychiczna/uzależnienie – praca z osobami z tzw. podwójną diagnozą)
- Diagnoza pedagogiczna i psychologiczna
- Wczesne wspomaganie rozwoju
- Wybrane metody pracy z uczniem ze SPE
- Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym (w treściach programu koniecznie należy poruszyć również obszar współpracy: rodzice/szkoła/poradnia pp)
- Wybrane zagadnienia z prawa oświatowego (ścieżki kształcenia uczniów ze SPE, wymogi stawiane szkołom dla uczniów ze SPE)
- Komunikacja wspomagająca i alternatywna
- Elementy metody Integracji sensorycznej
- Konstruowanie Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET)
- Praca z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną
- Diagnoza i ocena funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Metody terapii osób z autystycznego spektrum zaburzeń
- Elementy metody Integracji sensorycznej w pracy z osobami z autystycznego spektrum zaburzeń
- Edukacja i terapia dzieci i młodzieży (trudności szkolne, kompetencje nauczyciela)
- Praca z dorosłą osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej z osobami z autystycznego spektrum zaburzeń
- Analiza i terapia zachowań trudnych
- Praktyka zawodowa
- Seminarium dyplomowe
Forma zaliczenia:
- Test z wybranych zagadnień programowych
- Praca dyplomowa
Czas trwania studiów:
- 590 godzin (w tym 240 godzin praktyk)
- 3 semestry