Dydaktyka Języka Polskiego jako Obcego
Cel studiów
Celem studiów jest przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela kultury i języka polskiego cudzoziemców na wszystkich poziomach zaawansowania (A0-C2) zarówno w instytucjach krajowych, jak i w szkołach poza granicami Polski.
Adresaci
Adresatami studiów są absolwenci neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich a także absolwenci studiów niehumanistycznych
Korzyści dla słuchaczy
Absolwent zdobędzie wiedzę z zakresu metod nauczania języka polskiego jako obcego i opisów poziomów kompetencji językowej. Zapozna się z najnowszymi technikami nauczania podsystemów języka polskiego oraz metodami nauczania sprawności językowych i będzie umiał stosować je w praktyce dydaktycznej. Pozna metody testowania języka polskiego jako obcego, aby nauczał nie tylko zgodnie z obowiązującymi standardami, ale też potrafił przygotować do egzaminu państwowego. Absolwent zdobędzie umiejętność tworzenia określonych typów kursów i budowania autorskich programów dostosowanych do poziomu zaawansowania. Zaznajomi się z technikami multimedialnymi (słowniki, programy komputerowe, platformy e-learningowe) i sposobami ich wykorzystania w pracy lektora języka polskiego.
Absolwenci otrzymują dyplom ukończenia studiów nauczania języka polskiego jako obcego uprawniający do wykonywania zawodu lektora języka polskiego w kraju i za granicą.
Absolwenci otrzymują dyplom ukończenia studiów nauczania języka polskiego jako obcego uprawniający do wykonywania zawodu lektora języka polskiego w kraju i za granicą.
Absolwenci studiów podyplomowych w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, którzy ukończyli studia drugiego stopnia w zakresie filologii polskiej lub neofilologii mogą być członkami komisji egzaminacyjnej w podmiotach uprawnionych do organizowania egzaminu z języka polskiego jako obcego, który pozwala na urzędowe poświadczenie znajomości języka polskiego cudzoziemcom lub obywatelom polskim na stałe zamieszkującym za granicą zgodnie z Ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizowaniu i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy posiada uprawnienia do organizowania egzaminów z języka polskiego jako obcego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego.
Kadra
Wykładowcami są glottodydaktycy języka polskiego, będący pracownikami ośrodków akademickich zajmujących się nauczaniem, testowaniem i promowaniem języka i kultury polskiej, mający wieloletnie doświadczenie w kształceniu lektorów języka polskiego.
Ramowy program
Podstawy języka polskiego
Dwujęzyczność, wielojęzyczność, różnojęzyczność
Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny cudzoziemców
Metodyka nauczania elementów języka (wymowa, pisownia, gramatyka, słownictwo)
Metodyka nauczania dzieci
Nauczanie literatury i kultury
Planowanie kursu i lekcji języka polskiego jako obcego
Pomiar wyników kształcenia – testowanie i sprawdzanie
Nowe technologie w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Certyfikacja języka polskiego jako obcego
Różnice i trudności w nauczaniu języka polskiego jako obcego/odziedziczonego/drugiego
Praca z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym
Komunikacja międzykulturowa
Funkcjonowanie polskiego szkolnictwa za granicą i organizacja nauczania języka polskiego jako obcego w Polsce
Praktyka
Forma zaliczenia
Zaliczenia z wszystkich przedmiotów
Egzamin końcowy
Praktyki
Ilość godzin
360 godz. (w tym 60 godz. praktyk)