Gospodarka i administracja publiczna
Cele kształcenia:
Celem kształcenia na specjalności "Gospodarka i administracja publiczna" jest:
- przedstawienie zakresu działań na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego z punktu widzenia specyfiki funkcjonowania sprawnej administracji samorządowej, która w odpowiedni sposób kształtuje swoje struktury oraz zakres aktywności w odniesieniu do zadań związanych z:
- inicjowaniem procesów społeczno – gospodarczych,
- wyznaczaniem celów rozwojowych,
- aktywizowaniem lokalnej i regionalnej społeczności,
- koordynowaniem przedsięwzięć podejmowanych na obszarze jednostki terytorialnej.
- wskazanie na rolę administracji w zarządzaniu rozwojem lokalnym i regionalnym oraz dokonanie przeglądu zadań i funkcji współczesnej administracji publicznej w zarządzaniu rozwojem lokalnym, i regionalnym z uwzględnieniem zjawisk społeczno – gospodarczych w wymiarze krajowym i europejskim towarzyszących działaniom administracji w omawianym zakresie. Specjalizacja pozwoli na poznanie problematyki rozwoju lokalnego i regionalnego oraz metod i instrumentów jego stymulowania, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia warunków dla rozwoju partycypacji społecznej oraz kształtowania umiejętności działania w tym zakresie. Ważnym obszarem prezentowanych zagadnień będzie odniesienie się do uwarunkowań funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego w kontekście krajowym i europejskim jak też przybliżenie spraw związanych z szeroko pojmowanym kształtowaniem przestrzeni publicznej a także realizacją polityk publicznych jako obszaru aktywności samorządu terytorialnego.
Program studiów:
Program studiów przewiduje przedmioty ogólne, podstawowe, kierunkowe z zakresu ekonomii, zarządzania i finansów oraz specjalnościowe z zakresu gospodarki, administracji i rozwoju regionalnego. Zajęcia dydaktyczne są realizowane głównie w formie wykładów i zajęć warsztatowych, a także ćwiczeń i gier symulacyjnych, konwersatoriów, laboratoriów, lektoratów, e-learningu, seminariów dyplomowych oraz konsultacji. Istotnym elementem planu studiów jest obowiązek realizacji praktyk w komórkach przedsiębiorstw branży turystycznej i hotelarskiej. Ponadto studenci mogą rozszerzać swoją wiedzę poprzez uczestnictwo w działaniach wielu kół naukowych, funkcjonujących w ramach Uczelni.
Wiedza:
Udział w specjalności dostarczy interdyscyplinarnej wiedzy o charakterze teoretycznym i praktycznym przydatnej dla realizacji zadań w instytucjach realizujących szeroki zakres polityk publicznych, jak też stworzy solidne podstawy dla podjęcia działalności doradczej i eksperckiej wobec władz samorządowych oraz innych podmiotów publicznych lub gospodarczych. Prezentowana wiedza oraz promocja dobrych praktyk dotyczyć będzie nowoczesnych metod i instrumentów , które mają istotny wpływ na aktywne oddziaływanie administracji na rozwój lokalny i regionalny. W szczególności studenci zapoznają się z zagadnieniami z zakresu zarządzania strategicznego, zarządzania jakością, zarządzania zintegrowanego, zarządzania finansami publicznymi, planowania integralnego, marketingowej koncepcji zarządzania. Specjalizacja umożliwi zdobycie wiedzy oraz ukształtowanie umiejętności przydatnych dla aktywności społeczno – zawodowej w sferze publicznej w tym w odniesieniu do funkcjonowania instytucji związanych z administracją publiczną na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz rozwijaniem form i metod partycypacji społecznej, jako ważnego czynnika rozwoju. Istotną sprawa jest powiązanie zagadnień ekonomi z procesem zarządzania publicznego oraz społecznymi i kulturowymi uwarunkowaniami rozwoju jednostki terytorialnej. Studenci będą mieli możliwość zapoznania się kierunkami rozwoju regionalnego na poziomie krajowym i wojewódzkim uwarunkowanymi celami polityki spójności UE w perspektywie 2014 – 2020. W tym kontekście ważne stają się zagadnienia dotyczące polityki miejskiej, rozwoju innowacyjności, oraz identyfikowania inteligentnych specjalizacji. Istotne będą także współczesne aspekty polityki terytorialnej, wykorzystywanie instrumentów finansowych rozwoju jak też inwestowania w kapitał ludzki.
Umiejętności:
Specjalizacja powinna stanowić uzupełnienie wiedzy zdobytej podczas studiów z zakresu administracji o zagadnienia odnoszące się do praktycznych aspektów jej funkcjonowania w zakresie jej aktywności na rzecz rozwoju jednostek terytorialnych. Istotne staje się tutaj wskazanie na formy i metody aktywności administracji publicznej w zakresie szeroko pojmowanego zarządzania publicznego z uwzględnieniem uwarunkowań występujących w skali lokalnej i regionalnej jak też krajowej i unijnej. Dzięki temu słuchacze mogą być kandydatami do pracy w jednostkach samorządu terytorialnego, jednostkach podległych samorządowi, instytucjach otoczenia biznesu, firmach doradczych i konsultingowych zajmujących się problematyką zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym. Proces kształcenia umożliwi także rozwinięcie kwalifikacji społecznych przydatnych w pracy menedżera publicznego takich jak umiejętność komunikowania się, umiejętność publicznych wystąpień, podstawy wiedzy i zachowań związanych z pełnieniem roli lidera i animatora społecznego.
Języki obce:
Nauka języka angielskiego zgodnie z ustaleniami Studium Języków Obcych dla kierunku studiów z uwzględnieniem słownictwa branżowego.
Umiędzynarodowienie studiów:
Student WSG ma możliwość kontynuacji programu studiów na wielu uczelniach w Europie i poza nią, gdyż prowadzona jest na uczelni wymiana w ramach programu ERASMUS i programów uczelni partnerskich. Może także uczestniczyć w praktykach studenckich odbywających się zagranicą. Również studenci z wielu krajów Europu, Azji i Afryki mają możliwość studiowania na WSG i odbywania tu praktyk. Wszelki kontakty w tym zakresie umożliwiają i ułatwiają takie instytucje WSG jak Centrum Współpracy z Zagranicą czy Biuro Praktyk Zawodowych.
Wykaz przedmiotów:
Wybrane zagadnienia tematyczne z zakresu administracji:
- Organizacja i funkcjonowanie samorządu terytorialnego
- Administracja publiczna w procesie zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym
- Podatki i prawo podatkowe
- Rachunkowość budżetowa
- Prawo finansów publicznych
- Organizacja i zarządzanie jednostkami finansów publicznych
- Doradztwo finansowe i podatkowe
Wybrane zagadnienia z zakresu rozwoju lokalnego i regionalnego:
- Zarządzanie publiczne
- Gospodarka lokalna i regionalna
- Projektowanie i wdrażanie przedsięwzięć rozwojowych w samorządach
- Planowanie przestrzenne
- Polityka regionalna
- Strategiczne zarządzanie rozwojem
- innowacje w rozwoju lokalnym i regionalnym
- logistyka miejska
Wybrane przedmioty kierunkowe i podstawowe:
- rynek finansowy i kapitałowy
- ekonometria i prognozowanie procesów gospodarczych
- ekonomia matematyczna
- wnioskowanie statystyczne
- ekonomia menadżerska
- zarządzanie projektami
- gospodarowanie kapitałem ludzkim.
Przygotowanie praktyczne:
- PRZYGOTOWANIE PRAKTYCZNE
- Zgodnie z profilem kształcenia program wyższych studiów II stopnia, absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej na różnych szczeblach zarządzania przedsiębiorstwa. Osiągnięcie tego celu ułatwiają zajęcia praktyczne prowadzone przez ekspertów i doświadczonych praktyków z sektora biznesowego. Znaczna część tych zajęć prowadzona jest w formie warsztatów ułatwiających opanowanie określonych umiejętności zarządczych w przedsiębiorstwie.
- OPIEKA
- Realizację praktyk nadzorują: Koordynator ds. kształcenia praktycznego oraz opiekunowie praktyk w Instytucie. W nawiązaniu kontaktu z miejscem odbywania praktyk pomaga również Biuro Kształcenia Praktycznego.
- DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE A ZALICZENIE PRAKTYK
- Osoby pracujące lub prowadzące własną działalność gospodarczą uzyskują możliwość zaliczenia efektów kształcenia praktyk na podstawie doświadczenia zawodowego.Student ma możliwość rozwoju umiejętności i nabywania kompetencji w ramach praktyk nadprogramowych (krajowych i zagranicznych).
Praktyki i staże:
- CEL
- Podstawowym celem obligatoryjnych praktyk zawodowych jest wdrożenie studentów do przyszłej pracy zawodowej oraz zgromadzenie przez doświadczeń w zakresie studiowanego obszaru kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem integracji nabywanych umiejętności praktycznych z wiedzą i kompetencjami społecznymi. Praktyki umożliwiają również przeprowadzenie niezbędnych badań do pracy dyplomowej, zebranie materiałów źródłowych, uczestnictwo w procesie decyzyjnym przedsiębiorstwa.
- LICZBA PUNKTÓW ECTS
- Studenci w toku kształcenia odbywają Praktyki:- Praktykę „Kompetencje pracownicze”, realizowaną do końca I semestru studiów, uzyskując 6 punktów ECTS;- Praktykę branżową, realizowaną w kolejnych semestrach zgodnie z planem studiów, uzyskując 12 punktów ECTS.
- MIEJSCA
- Miejsca odbywania praktyk: jednostki administracji publicznej wszystkich szczebli, organizacje pozarządowe, instytucje publiczne w tym zajmujące się rozwojem lokalnym i regionalnym.
- PRAKTYKI NADPROGRAMOWE
- Studenci mają także możliwość odbycia obligatoryjnych lub nadprogramowych międzynarodowych praktyk w ramach programu ERASMUS oraz innych programów partnerskich, np. we Francji, Włoszech, Niemczech, Finlandii, Belgii, Grecji oraz Portugalii.
Zajęcia eksperckie:
Program studiów obejmuje zajęcia prowadzone przez praktyków i ekspertów krajowych oraz wykłady prowadzone w języku angielskim przez wykładowców z uczelni europejskich.
Szkolenia i certyfikaty:
Sugerowany jest udział studenta w szkoleniach specjalistycznych i uzyskiwanie certyfikatów uzupełniających wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów. Student powinien uczestniczyć w sympozjach, konferencjach, szkoleniach organizowanych przez uczelnie, organizacje branżowe, w ramach programu unijnych.Również Centrum Szkoleń i Certyfikacji WSG w Bydgoszczy oferuje możliwość uzupełnienia kwalifikacji na kursach takich, jak:
- Zamówienia publiczne
- Kontrola zamówień publicznych
- Prawo Pracy w praktyce
- Zamówienia publiczne w projektach EFRR
- Fundusze europejskie dla oświaty
- Kontrola, nieprawidłowości i ewaluacja funduszy strukturalnych
- Kontrola Zarządcza w świetle ustawy o finansach publicznych
- Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym
Perspektywy zatrudnienia:
Absolwenci powinni być gotowi do podjęcia wyzwań dotyczących :
dokonywania zmian w organizacjach publicznych, którym nie zawsze towarzyszą zmiany w systemie komunikowania się;
trudności w mierzeniu rezultatów pracy menedżerów publicznych;
powiązania efektywności ekonomicznej z celami i wartościami organizacji publicznych;
stworzenia prawidłowych relacji między sferą polityki i sferą zarządzania publicznego;
kształtowania i wdrażania zasad zarządzania publicznego w kontekście jego społecznych uwarunkowań.
Miejsca i stanowiska pracy:
Absolwenci mogą być zatrudnieni w:
- urzędach administracji publicznej,
- jednostkach podległych samorządowi terytorialnemu
- instytucjach i organizacjach zajmujących się polityką publiczną,
- instytucjach realizujących usługi publiczne
- firmach świadczących usługi doradcze dla jednostek sfery publicznej.
Ścieżki kariery:
Zgodne z perspektywami zatrudnienia i miejscami i stanowiskami pracy.
Uzupełnienie wykształcenia:
- III Stopień
- MBA
- Rekomendowane studia podyplomowe realizowane przez WSG:
- Administracja i Zarządzanie Finansami Publicznymi
- Kadry i Płace - Prawo i Praktyka
- Rachunkowość Budżetowa
- Zamówienia i Dyscyplina Finansów Publicznych
- Pozyskiwanie i Zarządzanie Funduszami Europejskimi
Rekomendowane specjalizacje:
- gospodarowanie zasobami jednostki terytorialnej,
- polityka miejska i rewitalizacja,
- lokalne polityki publiczne,
- inżynieria przestrzeni.