Gospodarka i administracja publiczna

Gospodarka i administracja publiczna

Cele kształcenia:

Celem kształcenia na specjalności "Gospodarka i administracja publiczna" jest:
- przedstawienie zakresu działań na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego z punktu widzenia specyfiki   funkcjonowania sprawnej administracji samorządowej, która w odpowiedni sposób kształtuje swoje struktury oraz zakres aktywności w odniesieniu do  zadań związanych z:

  • inicjowaniem procesów społeczno – gospodarczych,
  • wyznaczaniem celów rozwojowych,
  • aktywizowaniem lokalnej i regionalnej społeczności,
  • koordynowaniem przedsięwzięć podejmowanych na obszarze jednostki terytorialnej.

- wskazanie na rolę administracji w zarządzaniu rozwojem lokalnym i regionalnym oraz dokonanie przeglądu zadań i funkcji współczesnej  administracji publicznej w zarządzaniu rozwojem lokalnym,  i regionalnym z uwzględnieniem  zjawisk społeczno – gospodarczych w wymiarze krajowym i europejskim towarzyszących działaniom administracji w omawianym zakresie. Specjalizacja pozwoli na poznanie problematyki rozwoju lokalnego i regionalnego oraz metod i instrumentów jego stymulowania, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia warunków dla rozwoju partycypacji społecznej oraz kształtowania umiejętności działania w tym zakresie. Ważnym obszarem prezentowanych zagadnień będzie odniesienie się do uwarunkowań funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego w kontekście krajowym i europejskim jak też przybliżenie spraw związanych z szeroko pojmowanym kształtowaniem przestrzeni publicznej a także realizacją polityk publicznych jako obszaru aktywności samorządu terytorialnego.

Program studiów:

Program studiów przewiduje przedmioty ogólne, podstawowe, kierunkowe z zakresu ekonomii, zarządzania i finansów oraz specjalnościowe z zakresu gospodarki, administracji i rozwoju regionalnego.  Zajęcia dydaktyczne są realizowane głównie w formie wykładów i zajęć warsztatowych, a także ćwiczeń i gier symulacyjnych, konwersatoriów, laboratoriów, lektoratów, e-learningu, seminariów dyplomowych oraz konsultacji. Istotnym elementem planu studiów jest obowiązek realizacji praktyk w komórkach przedsiębiorstw branży turystycznej i hotelarskiej.  Ponadto studenci mogą rozszerzać swoją wiedzę poprzez uczestnictwo w działaniach wielu kół naukowych, funkcjonujących w ramach Uczelni.

Wiedza:

Udział w specjalności dostarczy interdyscyplinarnej wiedzy o charakterze teoretycznym i praktycznym przydatnej dla realizacji zadań w instytucjach realizujących szeroki zakres polityk publicznych, jak też stworzy solidne podstawy dla podjęcia działalności doradczej i eksperckiej wobec władz samorządowych oraz innych podmiotów publicznych lub gospodarczych. Prezentowana wiedza oraz  promocja dobrych praktyk dotyczyć będzie nowoczesnych metod i instrumentów , które mają istotny wpływ na aktywne oddziaływanie administracji na rozwój lokalny i regionalny. W szczególności studenci zapoznają się z zagadnieniami z zakresu zarządzania strategicznego, zarządzania jakością, zarządzania zintegrowanego, zarządzania finansami publicznymi, planowania integralnego,  marketingowej koncepcji zarządzania. Specjalizacja umożliwi  zdobycie wiedzy oraz ukształtowanie umiejętności przydatnych dla aktywności społeczno – zawodowej w sferze publicznej w tym w odniesieniu do funkcjonowania instytucji związanych z administracją publiczną na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz rozwijaniem form i metod partycypacji społecznej, jako ważnego czynnika rozwoju. Istotną sprawa jest powiązanie zagadnień ekonomi z procesem zarządzania publicznego oraz społecznymi i kulturowymi uwarunkowaniami rozwoju jednostki terytorialnej.  Studenci będą mieli możliwość zapoznania się kierunkami rozwoju regionalnego na poziomie krajowym i wojewódzkim  uwarunkowanymi celami polityki spójności UE w perspektywie 2014 – 2020. W tym kontekście ważne stają się zagadnienia dotyczące polityki miejskiej, rozwoju innowacyjności, oraz identyfikowania inteligentnych specjalizacji. Istotne będą także współczesne aspekty polityki terytorialnej, wykorzystywanie instrumentów finansowych rozwoju jak też inwestowania w kapitał ludzki. 

Umiejętności:

Specjalizacja powinna stanowić uzupełnienie wiedzy zdobytej podczas studiów z zakresu administracji o zagadnienia odnoszące się do praktycznych aspektów jej funkcjonowania w zakresie jej aktywności na rzecz rozwoju jednostek terytorialnych. Istotne staje się tutaj wskazanie na formy i metody aktywności administracji publicznej w zakresie szeroko pojmowanego zarządzania publicznego z uwzględnieniem uwarunkowań występujących  w skali lokalnej i regionalnej jak też krajowej i unijnej. Dzięki temu słuchacze mogą być kandydatami do pracy w jednostkach samorządu terytorialnego, jednostkach podległych samorządowi, instytucjach otoczenia biznesu, firmach doradczych i konsultingowych zajmujących  się problematyką zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym. Proces kształcenia umożliwi także rozwinięcie kwalifikacji społecznych przydatnych w pracy menedżera publicznego  takich jak umiejętność komunikowania się, umiejętność publicznych wystąpień, podstawy wiedzy i zachowań związanych z pełnieniem roli lidera i animatora społecznego.

Języki obce:

Nauka języka angielskiego zgodnie z ustaleniami Studium Języków Obcych dla kierunku studiów z uwzględnieniem słownictwa branżowego.

Umiędzynarodowienie studiów:

Student WSG ma możliwość kontynuacji programu studiów na wielu uczelniach w Europie i poza nią, gdyż prowadzona jest na uczelni wymiana w ramach programu ERASMUS i programów uczelni partnerskich.  Może także uczestniczyć w praktykach studenckich odbywających się zagranicą. Również studenci z wielu krajów Europu, Azji i Afryki mają możliwość studiowania na WSG i odbywania tu praktyk. Wszelki kontakty w tym zakresie umożliwiają i ułatwiają takie instytucje WSG jak Centrum Współpracy z Zagranicą czy Biuro Praktyk Zawodowych.

Wykaz przedmiotów:

Wybrane zagadnienia tematyczne z zakresu administracji:

  • Organizacja i funkcjonowanie samorządu terytorialnego
  • Administracja publiczna w procesie zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym
  • Podatki i prawo podatkowe
  • Rachunkowość budżetowa
  • Prawo finansów publicznych
  • Organizacja i zarządzanie jednostkami finansów publicznych
  • Doradztwo finansowe i podatkowe

Wybrane zagadnienia z zakresu rozwoju lokalnego i regionalnego:

  • Zarządzanie publiczne
  • Gospodarka lokalna i regionalna
  • Projektowanie i wdrażanie przedsięwzięć rozwojowych w samorządach
  • Planowanie przestrzenne
  • Polityka regionalna
  • Strategiczne zarządzanie rozwojem
  • innowacje w rozwoju lokalnym i regionalnym
  • logistyka miejska

Wybrane przedmioty kierunkowe i podstawowe:

  • rynek finansowy i kapitałowy
  • ekonometria i prognozowanie procesów gospodarczych
  • ekonomia matematyczna
  • wnioskowanie statystyczne
  • ekonomia menadżerska
  • zarządzanie projektami
  • gospodarowanie kapitałem ludzkim.
Przygotowanie praktyczne:
  • PRZYGOTOWANIE PRAKTYCZNE

- Zgodnie z profilem kształcenia program wyższych studiów II stopnia, absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej na różnych szczeblach zarządzania przedsiębiorstwa. Osiągnięcie tego celu ułatwiają zajęcia praktyczne prowadzone przez ekspertów i doświadczonych praktyków z sektora biznesowego. Znaczna część tych zajęć prowadzona jest w formie warsztatów ułatwiających opanowanie określonych umiejętności zarządczych w przedsiębiorstwie.

  • OPIEKA

- Realizację praktyk nadzorują: Koordynator ds. kształcenia praktycznego oraz opiekunowie praktyk w Instytucie. W nawiązaniu kontaktu z miejscem odbywania praktyk pomaga również Biuro Kształcenia Praktycznego.

  • DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE A ZALICZENIE PRAKTYK

- Osoby pracujące lub prowadzące własną działalność gospodarczą uzyskują możliwość  zaliczenia efektów kształcenia praktyk na podstawie doświadczenia zawodowego.Student ma możliwość rozwoju umiejętności i nabywania kompetencji w ramach praktyk nadprogramowych (krajowych i zagranicznych).

Praktyki i staże:
  • CEL

- Podstawowym celem obligatoryjnych praktyk zawodowych jest wdrożenie studentów do przyszłej pracy zawodowej oraz zgromadzenie przez doświadczeń w zakresie studiowanego obszaru kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem integracji nabywanych umiejętności praktycznych z wiedzą i kompetencjami społecznymi. Praktyki umożliwiają również przeprowadzenie niezbędnych badań do pracy dyplomowej, zebranie materiałów źródłowych, uczestnictwo w procesie decyzyjnym przedsiębiorstwa. 

  • LICZBA PUNKTÓW ECTS

- Studenci w toku kształcenia odbywają Praktyki:- Praktykę „Kompetencje pracownicze”, realizowaną do końca I semestru studiów, uzyskując 6 punktów ECTS;- Praktykę branżową, realizowaną w kolejnych semestrach zgodnie z planem studiów, uzyskując 12 punktów ECTS. 

  • MIEJSCA

- Miejsca odbywania praktyk: jednostki administracji publicznej wszystkich szczebli, organizacje pozarządowe, instytucje publiczne w tym zajmujące się rozwojem lokalnym i regionalnym. 

  • PRAKTYKI NADPROGRAMOWE

- Studenci mają także możliwość odbycia obligatoryjnych lub nadprogramowych międzynarodowych praktyk w ramach programu ERASMUS oraz innych programów partnerskich, np. we Francji, Włoszech, Niemczech, Finlandii, Belgii, Grecji oraz Portugalii.

Zajęcia eksperckie:

Program studiów obejmuje zajęcia prowadzone przez praktyków i ekspertów krajowych oraz wykłady prowadzone w języku angielskim przez wykładowców z uczelni europejskich.

Szkolenia i certyfikaty:

Sugerowany jest udział studenta w szkoleniach specjalistycznych i uzyskiwanie certyfikatów uzupełniających wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów. Student powinien uczestniczyć w sympozjach, konferencjach, szkoleniach organizowanych przez uczelnie, organizacje branżowe, w ramach programu unijnych.Również Centrum Szkoleń i Certyfikacji WSG w Bydgoszczy oferuje możliwość uzupełnienia kwalifikacji na kursach takich, jak:

  • Zamówienia publiczne
  • Kontrola zamówień publicznych
  • Prawo Pracy w praktyce
  • Zamówienia publiczne w projektach EFRR
  • Fundusze europejskie dla oświaty
  • Kontrola, nieprawidłowości i ewaluacja funduszy strukturalnych
  • Kontrola Zarządcza w świetle ustawy o finansach publicznych
  • Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym
Perspektywy zatrudnienia:

Absolwenci  powinni być gotowi do podjęcia wyzwań dotyczących :
dokonywania zmian w organizacjach publicznych, którym nie zawsze towarzyszą zmiany w systemie komunikowania się;
trudności w mierzeniu rezultatów pracy menedżerów publicznych;
powiązania efektywności ekonomicznej z celami i wartościami organizacji publicznych;
stworzenia prawidłowych relacji między sferą polityki i sferą zarządzania publicznego;
kształtowania i wdrażania zasad zarządzania publicznego w kontekście jego społecznych uwarunkowań.

Miejsca i stanowiska pracy:

Absolwenci mogą być zatrudnieni w:

  • urzędach administracji publicznej,
  • jednostkach podległych samorządowi terytorialnemu
  • instytucjach i organizacjach zajmujących się polityką publiczną,
  • instytucjach realizujących usługi publiczne
  • firmach świadczących usługi doradcze dla  jednostek sfery publicznej.
Ścieżki kariery:

Zgodne z perspektywami zatrudnienia i miejscami i stanowiskami pracy.

Uzupełnienie wykształcenia:
  • III Stopień
  • MBA
  • Rekomendowane studia podyplomowe realizowane przez WSG:

- Administracja i Zarządzanie Finansami Publicznymi
- Kadry i Płace - Prawo i Praktyka 
- Rachunkowość Budżetowa
- Zamówienia i Dyscyplina Finansów Publicznych
- Pozyskiwanie i Zarządzanie Funduszami Europejskimi

Rekomendowane specjalizacje:
  • gospodarowanie zasobami jednostki terytorialnej,
  • polityka miejska i rewitalizacja,
  • lokalne polityki publiczne,
  • inżynieria przestrzeni.
Aktualności

KONTAKT

Kolegium Nauk Stosowanych
Ul. Niepodległości 2
64-920 Piła
67 211 76 26/27
pila@byd.pl

Newsletter

Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze informacje

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • LOGON SA
  • Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding
  • BZWBK
  • Mobica
  • PIT
  • Sunrise System
  • Pracuj.pl
  • Rewital
  • Inwest Park
  • CDN
  • TimoCom
© 2025 Wyższa Szkoła Gospodarki