Kryminologia
Cele kształcenia
Celem studiów II stopnia jest przygotowanie kadr do prowadzenia działalności pedagogiczno-resocjalizacyjnej i prewencyjnej w zakresie profilaktyki kryminologicznej i resocjalizacji w placówkach socjalizacyjnych, opiekuńczo–wychowawczych, resocjalizacyjnych, penitencjarnych, prewencyjnych, administracji samorządowej, stowarzyszeniach, fundacjach oraz w środowisku otwartym, np. jako kuratorzy sądowi, pedagodzy podwórkowi. Absolwenci otrzymują dyplom z tytułem magistra na kierunku Pedagogika, obszaru studiów kryminologia.
Absolwent studiów uzupełniających w obszarze kryminologii jest przygotowany nie tylko w dziedzinie działalności pedagogicznej (przede wszystkim resocjalizacyjnej), ale posiada usystematyzowaną wiedzę o zjawiskach patologii społecznej i potrafi ją rzetelnie wykorzystać w przeciwdziałaniu przestępczości. Dysponuje rzetelnym przygotowaniem o charakterze interdyscyplinarnym, umożliwiającym dostrzeganie oraz samodzielne rozwiązywanie problemów teoretycznych i praktycznych.
Program studiów
Absolwenci posiadają wiedzę pozwalającą na interpretowanie zjawisk społecznych oraz sytuacji wychowawczych i patologicznych, co pozwala im na podejmowanie działań o charakterze wychowawczym, profilaktycznym, interwencyjnym i resocjalizacyjnym. Posiadają także wiedzę na temat funkcjonowania różnorodnych środowisk wychowawczych, zachodzących w nich problemach i sytuacjach kryminogennych oraz na temat funkcjonowania różnych instytucji wychowawczych, profilaktycznych, interwencyjnych i resocjalizacyjnych, a także o stosowaniu różnorodnych metod i technik w profilaktyce kryminologicznej.
Umiejętności
Absolwenci studiów w zakresie kryminologii posiądą umiejętność rozpoznawania i diagnozowania sytuacji problemowych, zagadnień kryminalnych, a także pracy z osobami przejawiającymi zachowania patologiczne oraz naruszającymi normy prawne. Potrafią także wykorzystać i prawidłowo realizować metody pracy z indywidualnym przypadkiem w warunkach probacji.
Uzyskają umiejętności diagnozowania sytuacji kryminogennej, planowania i realizowania działań resocjalizacyjnych w różnych instytucjach zajmujących się resocjalizacją oraz resocjalizacją penitencjarną, a także realizować działania wychowawcze w placówkach wsparcia dziennego, interwencyjnych, terapeutycznych.
Wybrane przedmioty
- Kryminalistyka – pojęcie i zakres kryminalistyki; kryminalistyka w systemie nauk; technika kryminalistyczna; oględziny miejsca zdarzenia; problematyka badań kryminalistycznych;
- Kryminologia i wiktymologia pojęcie przestępstwa i przestępczości, charakterystyka wybranych rodzajów przestępstw, rola ofiary w genezie przestępstwa, kategorie ofiar, czynniki predestynujące do roli ofiary
- Zaburzenia seksualne
- Podstawy suicydologii
- Patologie społeczne
- Diagnoza kryminologiczna i penitencjarna
- Psychopatologia w kryminologii i resocjalizacji
- Pomoc postpenitencjarna i readaptacja społeczna skazanych
Perspektywy zatrudnienia
- Studia dają możliwość podjęcia pracy w charakterze:
- funkcjonariusza policji wykonującego zadania z zakresu profilaktyki i resocjalizacji np. dzielnicowy
- funkcjonariusza służb prewencyjnych
- funkcjonariusza służb śledczo–dochodzeniowych
- funkcjonariusza policji pełniącego rolę wychowawcy lub instruktora w policyjnych izbach dziecka
- funkcjonariusza policji do działań prewencyjnych w szeroko pojętej polityce zapobiegania przestępczości ekonomicznej, gospodarczej, finansowej, przestępczości agresywnej dzieci, młodzieży i dorosłych oraz zapobiegania nowych form przestępczości np. terrorystycznej, drogowej i ekologicznej
- pracownika organów samorządowych w zakresie organizacji lokalnych strategii przeciwdziałania różnym zjawiskom patologii społecznej – agresji szkolnej, agresji dzieci i młodzieży w obszarach publicznych, alkoholizmowi, narkomanii, przestępczości, nieposzanowania prawa
- specjalisty w zakresie profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym - pedagoga ulicy, psychologa podwórkowego.
- wychowawcy w instytucjach resocjalizacyjnych, penitencjarnych (zakłady poprawcze, karne)
- wychowawcy w hostelach, mieszkaniach usamodzielnienia
- wychowawcy w placówkach interwencyjnych, wielofunkcyjnych i socjalizacyjnych
- asystenta rodzinnego, koordynatora rodzin zastępczych.