Zarządzanie Oświatą
Cel studiów
Zmieniające się przepisy prawa regulujące funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce nieustannie wymuszają dostosowywanie funkcjonowania placówek oświatowo-wychowawczych do obowiązujących regulacji prawnych. Również nowoczesna gospodarka oparta na wiedzy stawia przed szkolnictwem coraz to większe wymagania. Dotyczą one nie tylko przekazywania wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw, ale przede wszystkim innowacyjnych metod organizacji i zarządzania placówkami. Również postępujący niż demograficzny wymusza na osobach zarządzających szkołami podejmowanie decyzji służących poszukiwaniu nowych płaszczyzn działania i aktywności w celu ciągłego podnoszenia jakości kształcenia oraz dostosowywania oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy.
Celem studiów jest ukształtowanie sprawnego menagera – lidera placówki oświatowo-wychowawczej na miarę XXI wieku. Studia podyplomowe Zarządzanie Oświatą mają na celu wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności potrzebne do sprawnego i twórczego zarządzania placówką oświatową, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z zasad reformy oświatowej oraz regionalnej polityki edukacyjnej.
Adresaci
Studium przeznaczone jest dla, nauczycieli oraz pracowników oświatowej administracji samorządowej chcących ubiegać się o stanowiska kierownice w szkołach lub placówkach oświatowo-wychowawczych.
Korzyści dla słuchaczy
Zdobyta podczas proponowanych studiów podyplomowych wiedza oraz praktyczne umiejętności zarządzania placówką oświatową, w jakie zostanie wyposażony absolwent studiów, pozwolą na sprawne wykonywanie powierzonych zadań wynikających z zajmowanego stanowiska. Pozyskane podczas zajęć kompetencje umożliwią sprawne kierowanie szkołą lub placówką edukacyjną.
Uzyskiwane uprawnienia
Słuchacz uzyskuje niezbędną wiedzę i kwalifikacje do pełnienia funkcji kierowniczych w jednostkach oświatowych.
Ramowy program
Przywództwo edukacyjne w szkole
- Przywództwo organizacyjne: definicje, podejścia, paradygmaty.
- Style przywództwa a etapy rozwoju zespołu i organizacji.
- Wartości w życiu jednostki, zespołu, organizacji.
- Ustalanie hierarchii wartości w szkole.
- Partycypacja i współpraca w szkole.
- Budowanie zespołu.
- Cechy efektywnego zespołu.
- Przywódca/lider w zespole.
- Przywództwo przez inspirację.
- Zmiana jako proces. Mechanizm zmian w szkole.
- Wyznaczanie i komunikowanie celów i wartości w zmianie.
- Zarządzanie zmianą.
Przywództwo dla uczenia się i rozwoju indywidualnego.
- Społeczny wymiar uczenia się.
- Szkoła wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy.
- Zmiana paradygmatu: od ilości wiedzy do jej struktury.
- Wykorzystanie emocji w procesie uczenia się.
- Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa wśród uczących się.
- Strategie efektywnego uczenia się.
- Wykorzystanie wybranych teorii i koncepcji pedagogicznych w planowaniu uczenia się.
- Podstawa programowa jako mapa treści.
- Skuteczne metody opracowywania programu nauczania.
- Ocenianie dla uczenia się.
- Szkoła jako organizacja ucząca się.
- Kultura otwartych drzwi.
- Uczenie się dorosłych.
Polityka oświatowa – dyrektor jako lider w środowisku.
- Podstawy partycypacji społecznej.
- Sposoby poznawania społeczności lokalnej.
- Współpraca z rodzicami uczniów, aktywizowanie ich potencjału dla realizacji celów szkoły.
- Współpraca z instytucjami edukacyjnymi.
- Współpraca z samorządem terytorialnym, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami prywatnymi.
- Informowanie o zmianach w szkole.
- Komunikacja w szkole.
- Mediacje i negocjacje w przypadku konfliktu.
- Media w procesach komunikowania się szkoły
Zarządzanie zasobami ludzkimi.
- Zarządzanie zasobami ludzkimi: diagnoza sytuacji w szkole.
- Polityka kadrowa oraz procedury prawne.
- Procedura rekrutacji i selekcji pracowników.
- Wprowadzenie do pracy nowo przyjętego nauczyciela.
- Zwalnianie pracownika.
- Motywowanie pracowników.
- Rozwój kariery zawodowej nauczyciela.
- Doskonalenie nauczycieli. Dyrektor jako lider uczenia się nauczycieli.
- Kultura szkoły: diagnoza charakterystyka, budowanie.
- Animowanie działań społeczności szkolnej.
- Rozwiązywanie problemów szkoły w oparciu o pracę grup zadaniowych.
- Zarządzanie zasobami ludzkimi w sytuacjach kryzysowych.
Zarządzanie strategiczne w kontekście prawnym, społecznym i finansowym.
- Cele i zadania szkoły w świetle obowiązujących przepisów prawa.
- Wymagania państwa wobec szkół.
- Stosowanie prawa powszechnego i miejscowego w pracy dyrektora szkoły.
- Struktura i tworzenie wewnętrznych aktów prawnych.
- Zarządzanie finansami w szkole.
- Kontrola zarządcza.
- Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły i zewnętrzny nadzór pedagogiczny.
- Wykorzystywanie danych w procesie planowania.
- Koncepcja pracy szkoły: podstawy prawne, fundamenty, tworzenie.
- Architektura, infrastruktura techniczna i wyposażenie szkoły.
- Strategia rozwoju szkoły.
- Planowanie rocznej pracy szkoły.
Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym.
- Ja jako lider.
- Zasady udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej.
- Gotowość do uczenia się przez całe życie.
- Mój styl uczenia się.
- Znajomość procesu rozwojowego i planowanie własnego rozwoju.
- Motywacja wewnętrzna.
- Utrzymywanie równowagi między pracą a życiem osobistym.
- Radzenie sobie ze stresem.
- Zarządzanie sobą w czasie.
- Korzystanie ze wsparcia innych: coaching, mentoring, sieci wsparcia.
Prawo oświatowe
- Wybrane zagadnienia prawa oświatowego.
Konkurs na dyrektora szkoły
- Przygotowanie, dokumentacja i przebieg konkursu na stanowisko dyrektora szkoły
Forma zaliczenia
- Egzamin końcowy z wybranych zagadnień problemowych
Ilość godzin: 184